måndag 19 november 2007

Dopet avklarat! (långt)

Nu är äntligen dopet, tillsammans med min nervositet - över! Allting gick så bra och verkligen över mina förväntningar! Snacka om att jag var ett nervrak ungefär ons-lör, tur att folk stod ut med mig! Jag hade ju sådan tur att moster Ulla och kusin Alex redan kom på torsdagen, och de var dem som hjälpte mig igenom allt, utan dem hade det inte alls blivit lika bra. Johan - som (dålig tajming)var på personalfest hela fredagen, kunde ju dagen innan dopet inte hjälpa mig med något på grund av sin frånvaro. Redan på morgonen på fredagen började dopbestyret. Vi tog en promenad till patorsexp. och fick nycklarna till sockenstugan, så vi snabbt kunde planera dukning samt det som fattades. Sedan åkte vi till Svärdsjö och hämtade frallor och handlade lite dricka och sånt.
Tillbaka till sockenstugan och dukade, vilket bara det tog 2-3 timmar. Man får ju skylla sig själv att man bjöd så många! Tur ändå att "bara" 60 st kom! Efter det var jag, Ulla och Alex ganska så trötta o vi gick och lade oss i tid. Jag somnade dock inte förrens efter klockan 2, gick igenom dopet i huvudet. Vet inte varför jag var så nervös, allt gick ju så bra! På morgonen åkte jag och Ulla upp till sockenstugan tidigt och gjorde i ordning 120 mackor på ca en timme!! Snacka om proffs! Hihi. Johan och Alex hämtade tårtorna från Trollnäs pensionat som var jättefina och prisvärda! Sedan åkte vi hemåt igen och fixade i ordning oss och Ulla var så snäll att hon gick tillbaka till sockenstugan och donade i ordning tillsammans med mamma det sista med kaffet och sånt. Sen plötsligt stod vi där; jag, faddrarna och Johan med Ted i sin fina dopklänning, väntandes på att få gå in i kyrkan. Jag kände mig så knäsvag, o hoppades på att allt skulle gå vägen. Ida läste evangeliet i kyrkan och Hasse hällde vattnet i dopfunten, det var nog lite nervösa med, men inte lika som jag, Johan bara flinade och jag visste inte vad jag skulle fästa blicken på! Jag såg nog lite halvgalen ut, irriterade mig på att Teds dopklänning inte hade fint fall utan Johan höll den ihopknölad.... haha. Efter 20 minuter var det klart, och pust och stön så var den ena delen avklarad. Efter att vi samlats i sockenstugan och jag sagt några ord och varsegod, så kändes allt bra. Skönt. Fikat gick superbra, jag var så nöjd över hur allt blev! Presentöppningen blev lite rörig, men OK. Ted fick så himla mycket fina presenter, och inga dubbletter heller... (inte för att det spelat nån roll!)Fick jättemycket hjälp av släkten att duka av när allt var klart o det gick så fort! Är så oerhört tacksam över all hjälp!!
Efter dopet blev det en oplanerad middag hos mig med Syster och Iain, Alex, Mamma. Pappa, Julia och alla mostrar + respektive, sammanlagt 13 personer, och även denna gång blev jag servad från alla håll och Ulla och Bosse gjorde maten. Jättegott och lyckat att jag fick träffa släkten ordentligt! Fick dessutom ljushållare, handdukar och lakanset i presenter av mostrarna o resp. Så tacksam för allt! Sammanfattningsvis var hela helgen lyckad! Tänk var Ted var snäll och skötte sig exemplariskt! Bara nöjd eller sovandes! Han är så underbar!
Trött och med svullna ögon på söndag morgon skjutsade jag Ulla och Alex till tåget och passade på att träffa Elin och Jonas innan de åkte tillbaks till Gotland. Jätte trevligt morgonfika och promenad hos Elins mamma. På em åkte jag Johan och Ted och firade Johans bror Daniel som fyllde 37. Avslutade dagen med pizza. sen däckade vi nöjda av i sängen vid 23.
Övrigt så blev idag Ted 3 månader och han blir ju större för var dag! ;) Nytt senaste veckan är att han börjat dregla jättemycket, speciellt när ha leker, men det sa mamma att jag också gjorde, långt innan jag fick tänder. Gamla barndomskompisen Åsa och hennes 6-månaders Lisette var här idag med och hälsade på. SÅ söt!
Vi har även här hemma upptäckt att en husmus håller på att ta sig in i vårt hem :p Uppdaterar om detta i nästa inlägg!

Inga kommentarer: