söndag 11 november 2007

Vintertider

Nu känns det som vintern har kommit. Snön ligger kvar och det är mörkt på eftermiddagarna. Det är lite sådär mysigt, man får tända ljus och krypa ner under en filt i soffan utan att behöva ha några ursäkter. Hösten var helt okej ända tills man ställde om klockan, då blev det så mörkt helt plötsligt, och hu då vad trött man blev. Men nu när det är snö så lyser det ju upp lite grann, även om vädret är sisådär. Man återfår lite energi åtminstone. Igår var det Johans första fars dag, och kvällen innan var han ute på byn och nattsudda så han låg och sov på soffan på morgonen. Ted vaknade tidigt så jag gjorde i ordning "frukost på soffan" istället för sängen, och det var lite svårt att väcka honom men det gick tillslut. Efter morgonpinkningen åt vi farsdagsfrukosten och Johan fick ett sött farsdagskort av Ted. Sen tog vi en förmiddags promenad ut på byn. Det var mysigt, sådär "mamma-pappa-barn-igt". Vi gick till Coop och handlade ingridienser till smörgås tårta, och det blev lagom dyrt kan man säga. Hmm. Jag lagade smörgåstårta och sen kom mamma, pappa, julia och Johans pappa och vi firade farsdag med lite smörgåstårta och mumsmums med kaffe. Den blev oförskämt god, min schacksmörgåstårta. Jag börjar nog bli något av en expert. Hehe. Om det inte vore att närmare 60 pers (!!!) kommer på dopet hade jag ju kunnat lagat en sån själv!
Nu börjar jag bli ruskigt nervös inför dopet, men jag har ändå kommit på att jag har hyfsat koll på läget. Jag har beställt källarfranskor på Ica Supermarket i Svärdsjö, så vi kan göra lite egna smörgåsar. Sedan har jag beställt färdiga tårtor från Trollnäs pensionat, som jag fick till ett ganska bra pris faktiskt! Tack och lov för att jag tog det beslutet, så jag slapp den ångesten med att baka själv! Har ringt till företaget som tillverkar mina dopservetter och de lovade att servetterna skulle komma innan helgen. (annars j-vlar) Mamma stod ju för Teds underbart söta dopklänning som jag provat redan en gång. Underbar! Sedan har Johans mamma köpt en kostymdress han ska ha på sig efter dopet, också ursöt! Jag och Johan ska shoppa outfits på onsdag i stan som vi också får sponsrade, och sedan ska jag fixa håret hos Ida på kvällen. Sedan ska jag bara klämma in en dag för inhandling av övrigt, dvs pappersdukar, värmeljus, kaffe, pålägg till mackor, med mera... Jag tror jag har läget udner kontroll! Det enda som oroar mig är själva cermonin, har inte så mycket koll, och prästen sa vi skulle komma 10 min före! *glup* Hoppas allt går bra. Tänk va mycket planering det ska vara med ett dop, trodde det skulle vara så enkelt men tji fick jag. Håll tummarna för att jag överlever kommande helg nu!
Oj, det var mycket dop-prat, antagligen helt ointressant för utomstående. Ted ligger o sussar i sin vagn nu, vi tog en promenad även idag. Det var lite kallt, men det är ju bara att klä på sig. Det snöar lite, men det är lugnt, nu har jag ju tom 2 st regn/snöskydd eftersom jag hittade det gamla direkt efter jag köpt det nya... *doh* 200 spänn åt h-lvete.
Delar med mig lite vintriga kort m.m. Har tagit lite fina kort på baksidan av huset, går att jämföra med ett höstkort från baksidan av huset tidigare i denna blogg.

Inga kommentarer: