fredag 25 januari 2008

Varg och magsjuk

Iförrgår morse var jag ute och hämtade tidningen. Det hade snöat på natten, men slutat när jag gick ut. Jag brukar aldrig uppmärksamma spår ute på gården, katterna springer ju överallt, ibland nån hare eller kanske en räv. Men nu såg jag tydliga stora spår i snön som gick tvärs över gården och ut över åkern.
Ryckte först på axlarna och tänkte att det måste varit nån hund lös, och gick in igen. Jag ringde dock johan och sa vad jag hade iakttagit och han trodde det var en hund. Jag skojade och sa "tänk om det var en varg"... men johan bara dumförklarade mig och skrattade.
Jag var ute och tog kort på spåret och mätte. Det var 9-10 cm långt, och sedan satte jag mig vid datorn för att googla fram olika spår. Kollade varg bara på skoj och det var otäckt likt. När Johan kom hem (jägare som han är) tyckte även han det var väldigt stora spår, med långt mellanrum mellan, och på rak linje ut på åkern, vilket en vilsen hund osannorlikt skulle göra. Han upptäckte att det var två olika spår. Vi började spekulera över om det kunnat vara varg och johan pappa och bror tittade på spåren med.
Idag pratade Johan med sin bror vilken i sin tur hade pratat med gubben som bor tvärs över åkern, om hans hund varit lös (han har en irländsk varghund) Men då svarade han att han däremot varit ute och spårat två vargar som gått på hans tomt! Då var det allså 2 vargar som strykit runt vårat hus på natten! En större och en mindre. De hade tagit varsin väg runt. Den ena hade gått upp på vår veranda och den andra gått förbi vårat sovrum och stannat upp där, sen gått vidare... fyyy tänk att man legat och sovit och varg har gått 2 meter ifrån en, o på sommaren sover vi ju ofta med franskabalkongdörren öppen till sovrummet. *ryser*
Det känns lite obehagligt, men det lär väl sannorlikt inte hända igen, med tanke på att vargar brukar vara ganska skygga. Men lite konstigt var det ju att de enligt han som spårat dem gått på flera tomter mitt i byn! Hmm..
Nog om varg. Inte nog att jag är förkyld o nysig o jävlig, idag vaknade jag av att jag rapade ägg. Usch, jag åt en pöspankaka igår med mycket ägg i och jag brukar ju kunna vara lite känslig mot ägg för jag var ju allergisk när jag var liten. Jag hade sån magknip på morgonen o så fort jag fick Ted att somna om så blev jag magsjuk åt båda hållen... huh (nej jag är inte gravid igen) och var nära på att skicka hem Johan för jag blev så akut dålig, men efter nån timme gav det med sig... Det kanske var de där äggen då, för nu mår jag då bra. Har smällt i mig både tacos, chips o godis nu på kvällen tittandes på Lets Dance, nemas problemas!
Ted har varit lite bättre på att sova på kvällarna nu, men det är nog bara för att vi gett upp med sängliggandet och nattat honom i vagnen med fårfällen. Han sover så gött där. Dessutom skönt för oss att slippa kånka på honom på kvällarna. Alla sätt är bra...
Bilderna: Vargspåret (9 cm långt) och Ted leker tittut bakom sin mjukisbok.
Kram o hej

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! en Ulv i fårakläder! jag vill åsso ha varg vid mitt hus!

Anonym sa...

hihi vad söt ted är :) jag längtar efter er!!

Anonym sa...

haha ja eller en ulv i ja... ulva kläder kanske... ;) längtar efter dig ems med!